Succesvol in Sales! Jij maakt het verschil!

In mijn vorige blog en op social media heb ik twee weken geleden de vraag voorgelegd:

Je bent succesvol in sales wanneer je:succesvol

1. relatiegericht te werk gaat en je gun-factor vergroot.
2.  je volledig richt op het krijgen van de deal.
3. ……

Van diverse mensen heb ik mooie reacties mogen ontvangen.

Enkele reacties:

  • Als je niet alleen maar focus op het sluiten van de deal maar klantgericht te werk gaat. Dan kun je meerwaarde voor de klant leveren en wordt je beloond met een langdurige relatie. Een relatie die op zijn beurt jou weer adviseert binnen zijn eigen netwerk.
  • Je bent succesvol in sales als de klant en jij een klik hebben om winst te behalen voor beide partijen. Het versterken van elkaar, elkaars doelstellingen nastreven en gerichte feedback over de resultaten. Succes volgt als bovenstaande stappen worden behaald en alles begint met natuurlijk met elkaar te vertrouwen.
  • Weet waar de behoeften van je klant liggen.
  • Jij en je klant elkaar begrijpen.
  • Als je een latente behoefte en/of probleem van de klant weet te achterhalen en deze te vertalen naar een probleem met aantoonbare meerwaarde.
  • Je bent succesvol in sales wanneer je d.m.v punt 1 en 2 de deal sluit.
  • Wanneer je klant dit zegt en jou aanbeveelt binnen zijn netwerk!
  • Het lef hebt om je naast de relatie je ook te durven richten op de deal.
  • Oprecht geïnteresseerd bent in mensen en jezelf en anderen uitdaagt om het maximale te bereiken.
  • Het beter doen dan je concurrent, je klant moet voelen dat hij belangrijk is.
  • Een duurzame relatie opbouwt met je klant. Dit kan alleen maar door te weten wat er bij je klant speelt, door oprechte interesse te tonen en veel (open) vragen te stellen. Dan kun je beter met de klant meedenken en creëer je toegevoegde waarde voor beide partijen. Gevolg: wederzijds succes!

De meeste reacties zijn gericht op het aangaan van een goede relatie met je klant, weten wat er speelt en daar op aan kunnen aansluiten.

Mijn visie sluit hier goed op aan.
Zet je klant centraal. Weet wie je klant is (zowel persoonlijk als zakelijk) en weet wat je klant bezig houdt (waar ligt zijn passie en waar ligt je klant wakker van?). Leer zijn visie, ambitie, doelgroep, doelstelling en primair proces kennen.

1. Richt je op je klant. Bouw een relatie op en werk aan wederzijds vertrouwen. Toon oprechte interesse, wees jezelf en ben een OEN (Open, Eerlijk & Nieuwsgierig).

2. Verwerf het recht op de volgende stap. Stem af en sluit aan qua inhoud en tempo. Verkopen is een proces waarin je je klant helpt inkopen: van contact naar contract. Wederzijds vertrouwen is de basis. It takes two to tango!

3. Overtuig door betrokkenheid. Als je weet wat er speelt bij je klant en je relatie en vertrouwen heeft een stevige basis dan pas kan je je klant helpen inkopen. Wees oprecht, eerlijk en betrokken…voeg waarde toe die echt bijdraagt voor je klant.

4. Persoonlijke overtuiging. Geloof in je organisatie (visie, doel en collega’s), je diensten/producten en vooral in jezelf. Wees jezelf en werk vanuit je eigen kunnen en kracht!

Jij maakt het verschil!
Waarin maak jij het verschil?

Schrijf een reactie hieronder of stuur deze blog door aan iemand voor wie deze informatie interessant is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *