Hoe vergroot jij je Persoonlijke Effectiviteit?

Het vergroten van je Persoonlijke Effectiviteit gaat vaak verder dan alleen een gedragsverandering.

Hoe kan ik beter omgaan met ‘lastige’ klanten?
Hoe kan ik succesvoller worden in sales?
Hoe vind ik mijn passie?
Hoe kan ik leren om beter om te gaan met stressvolle situaties?
Hoe kan ik een effectievere manager worden?
Hoe kan ik overtuigender overkomen?
Hoe kan ik….?

Enkele voorbeelden van vragen die ik regelmatig tegenkom in mijn eigen praktijk. Veel van deze vragen richten zich op het vergroten van persoonlijke effectiviteit. Mensen willen graag leren hoe zij effectiever gedrag in kunnen zetten om hun doel te bereiken: Wat moet ik doen? Geef mij tips en trics.

Op zich is er niks mis mee om op het niveau van gedrag aan de slag te gaan. Vaak blijkt dat de vraag/het probleem niet op de niveau van gedrag ligt maar op een dieper niveau.

Robert Dilts ontwikkelde, op basis van de logische niveaus van Gregory Bateson, een model van 6 logische niveaus waarin we leren (veranderen) en functioneren. De logische niveaus zijn bruikbaar bij het analyseren van relaties en situaties. Daarnaast kan het helpen bij het verkrijgen van inzicht in het eigen en andermans model van de wereld. Het bevestigt onder andere de ervaringen van veel mensen dat ongewenst gedrag niet verdwijnt, ook al verandert de persoon diens omgeving. Hetzelfde patroon wordt na verloop van tijd weer zichtbaar.

 batson

 Het model kent 6 niveaus of ‘schillen’:

1. Kern
– Waartoe ben ik hier?
– Wat is mijn missie?
– Van waaruit handel ik?

2. Identiteit
– Wie ben ik?
– Wat is mijn levensdoel?
– Wat is mijn rol?

3. Overtuigingen
– Wat vind ik belangrijk?
– Waarom doe ik het?
– Waar geloof ik in?

4. Vaardigheden
– Wat kan ik?
– Hoe pak ik het aan?

5. Gedrag
– Wat doe ik?
– Hoe handel ik?

6. Omgeving
– Waar reageer ik op?
– Wanneer?
– Met wie?

Persoonlijke effectiviteit
Veranderingen op een hoger niveau/schil (b.v. vaardigheden of gedrag) kunnen leiden tot een verandering op een lager niveau. Veranderingen op een lager niveau/ schil zullen altijd leiden tot veranderingen op een hoger niveau/schil.

Om uiteindelijk duurzame gedragsverandering in je omgeving te realiseren vraagt dit om ook naar de andere niveaus/schillen te kijken en deze te onderzoeken. Hoe lager het niveau waarop je verandering aanbrengt, hoe krachtiger en duurzamer het effect zal zijn. Wanneer de logische niveaus met elkaar in overeenstemming zijn, krijg je congruent gedrag.

Voor meer informatie over Gregory Bateson, klik hier.

Hoe vergroot jij je Persoonlijke Effectiviteit?

Schrijf een reactie hieronder of stuur deze blog door aan iemand voor wie deze informatie interessant is.

2 reacties op “Hoe vergroot jij je Persoonlijke Effectiviteit?

    • Herkenbaar, veranderen van gedrag is moeilijk. Bewustwording op het niveau van identiteit en overtuigingen kan inzicht geven in belemmerende en bevorderende gedachtes. Veranderd gedrag vloeit vaak voort uit een verandering in gedachtes op het niveau van overtuigingen (belemmerende en bevorderde gedachtes) .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *