Sales Coaching

Sales coaching
Veel organisaties bieden mogelijkheden aan sales professionals om zich te blijven ontwikkelen. Deze ontwikkeling is vaak gericht op het uitbreiden en aanscherpen van kennis, vaardigheden en gedrag. Het kan zich ook richten op het versterken van het zelfvertrouwen of het omgaan met persoonlijke belemmeringen die sales professionals kunnen ervaren in contacten met klanten.

Vaak worden trainingen, workshops en lezingen ingezet om de talenten van sales professionals te ontwikkelen. We zien dat organisaties ook steeds meer gebruik maken van sales coaching. Sales coaching wordt ingezet als een vervolg op een training of als een zelfstandig traject. Volgens 2005 SEC Coaching Effectiveness Survey is sales coaching de nummer 1 activiteit die sales performance vergroot.
Er zijn vier varianten van sales coaching:

  1. coachen door de leidinggevende/manager;
  2. coachen door een senior sales professional;
  3. coachen door een interne coach;
  4. coachen door een externe coach.

Deze varianten kennen allemaal hun voor- en nadelen. Hiervan enkele voorbeelden:

1. Coachen door de leidinggevende/manager.
Voordeel: de manager heeft doorgaans veel ervaring in het werkveld als sales professional en kan veel tips en suggesties geven.
Nadeel: de hiërarchische verhouding kan een rol spelen in het creëren van een veilige leeromgeving, tijdgebrek en geringe ervaring met coachingsvaardigheden.

2. Coachen door een senior sales professional.
Voordeel: de senior sales professional heeft veel ervaring in het werkveld als sales professional en kan veel tips en suggesties geven.
Nadeel: tijdgebrek kan een rol spelen en geringe ervaring met coachingsvaardigheden.

3. Coachen door een interne coach
Voordeel: indien een interne coach deel uitmaakt van het team heeft hij/zij ervaring met het werkveld en beschikt over coachingsvaardigheden.
Nadeel: indien coach geen deel uitmaakt van het team kan acceptatie een rol spelen.

4. Coachen door een externe coach
Voordeel: een externe coach kan een volledige objectieve mening geven en beschikt over coachingsvaardigheden.
Nadeel: acceptatie door de sales professional kan een rol spelen omdat er geen ervaring met de organisatie is.

Maak sales coaching jouw #1 prioriteit: het heeft een zeer positieve impact op de sales performance van sales professionals.

Recente artikelen over sales coaching tref je hieronder aan:

Wil je meer weten over sales coaching, neem dan contact met me op.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *