Wat zijn jouw sales doelstellingen voor 2014?

verkoopplan2014 is al weer ruim 4 weken op gang….nieuwe ideeën worden gelanceerd, plannen worden gemaakt, goede voornemens worden in acties omgezet, bestaande en nieuwe klanten worden benaderd en…..

Wat is jouw plan voor 2014?
Heb jij al een heldere doelstelling voor 2014?
Welke resultaten en targets heb jij bepaald?
Of ga je gewoon aan de slag en zie je wel waar het schip strand?

Om je sales doelstellingen te bepalen komen de volgende vragen vaak aan de orde:

  • Waar sta ik eigenlijk voor?
  • Hoe wil ik door mijn klanten gezien worden?
  • Wat zijn mijn doelstellingen voor de komende jaar, komende 3 jaar?
  • Welke waarde voeg ik toe aan mijn klanten?
  • Wie zijn mijn ideale klanten?
  • Welke klanten heb ik in portefeuille?
  • Wat is de potentie van mijn bestaande klanten?
  • Welke klanten wil ik toevoegen aan mijn portefeuille?
  • Hoe creëer ik loyale klanten?
  • Welke stappen/acties wil ik het komende jaar nemen?
  • …….

Een van de middelen om je sales doelstellingen helder te krijgen is het maken van een verkoopplan. Dit is een plan dat niet veel tijd kost en in 1 A4 je richting geeft voor 2014.

Opzet voor een verkoopplan
Een verkoopplan bestaat in feite uit de volgende onderdelen:

1. Stand van zaken

  • Analyseer je visie & missie.
    Waar sta je voor? Hoe wil je door je klanten gezien worden in 2014? Waar voeg je waarde toe voor je klanten?
    Zijn jouw visie en missie nog hetzelfde als vorig jaar?
  • Analyseer je verkoop.
    Bekijk de verkoop van het laatste jaar. Analyseer wat er goed ging en wat beter kan. Heb je je doelstellingen voor deze verkoopperiode gehaald? Zo niet, wat zijn de oorzaken?
  • Analyseer je doelgroep.
    Wie koopt je producten en/of diensten?
    Welke doelgroep gebruikt ze?
    Welke doelgroep is het meest koopbereid?
  • Ken je concurrent.
    Wie zijn jouw directe concurrenten?
    Wie verkoopt dezelfde producten en/of diensten in dezelfde afzetmarkt?
    Hoe bespelen zij de markt?
    Breng je kansen en bedreigingen in kaart: SWOT analyse.
  • Ken je beste klanten.
    Welke klanten zorgen voor het grootste deel van je omzet? Volgens de 20/80-regel genereert 20% van jouw klanten 80% van jouw omzet.
    Wie zijn jouw beste klanten?
    Hoe gaat je hen benaderen?
    Wat bied je ze aan?

2. Verkoopdoelstelling voor het komende jaar

  • Omschrijf je doelstellingen voor het komende jaar precies en maak ze meetbaar
  • Benoem je kwantitatieve doelstellingen.
    b.v. omzet, marges, omzetgroei, aantallen.
  • Benoem je kwalitatieve doelstellingen.
    b.v. naambekendheid vergroten, focus op marktsegmenten.

3. Bepaal je activiteiten voor het komende jaar

  • Bepaal de activiteiten die nodig zijn om je verkoopdoelstellingen te bereiken.
    Maak ze concreet en meetbaar. (SMART).
  • Maak ook concreet wat je nodig hebt om deze activiteiten te kunnen realiseren.
    En welke middelen ga je hierbij inzetten?
  • Met welke mensen ga je je verkoopplan uitvoeren?
    Vertaal de doelstellingen in concrete activiteiten en koppel daar je mensen aan.
    Wie is verantwoordelijk en waarvoor?

4. Uitvoering & tussentijdse evaluatiemomenten

  • Maak een concreet actieplan.
    Per week/maand/kwartaal
  • Ga in de actie en voer je activiteiten uit.
  • Evalueer regelmatig en meet tussentijds je gestelde doelstellingen zodat je tijdig kunt bijsturen.

Succes met het schrijven van jouw verkoopplan voor 2014!

Hoe ziet jouw verkoopplan eruit voor 2014?
Ik ben benieuwd naar jouw plan en ervaringen.
Schrijf een reactie hieronder of stuur deze blog door aan iemand voor wie deze informatie interessant is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *