Tips #2: Vergroot je sales effectiviteit!

poppetjes_1

In een van mijn vorige blogs: Tips #1 Vergroot je sales effectiviteit!, heb ik enkele tips gegeven over de voorbereiding van het gesprek met je (potentiële) klant. Een goede voorbereiding zorgt ervoor dat je ‘steviger’ in het gesprek zit, je meer informatie krijgt en je werkt aan het vertrouwen.

In dit blog geef ik je nog enkele praktische tips hoe jij je sales effectiviteit verder kunt vergroten in gesprek met je (potentiële) klant.

Wees overtuigd van jezelf!
Vaak is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Wie kent ze niet de belemmerende gedachtes: ‘kan ik dit wel’, ‘ben ik wel goed genoeg’, ‘ben ik wel leuk genoeg’  en ga zo maar door. Wat je kan helpen is om je vooral te focussen op jouw kwaliteiten en talenten en je niet steeds te vergelijken met anderen.

Het belangrijkste is: ken je kwaliteiten en talenten, richt je daarop en zet ze in! Wat maakt jou uniek? Jij maakt het verschil!

Enkele tips:

1. Een goede voorbereiding. Zie mijn blog: Tips #1: Vergroot je sales effectiviteit!

2. Jouw eerste indruk. Zorg dat je een goede eerste indruk neerzet. Een verzorgd uiterlijk, afgestemd op je doelgroep, helpt altijd. Nog belangrijker is een energieke, authentieke, zelfverzekerde houding en uitstraling. Dit trekt nog meer de aandacht van je klant. Heb je last van onzekerheid, onrust en belemmerende gedachtes?

Ga voor je gesprek hiermee aan de slag: onderzoek je onzekerheid, onrust en belemmerende gedachtes en probeer ze om te zetten in positieve gedachtes….richt je vooral op jouw kwaliteiten en talenten! Jouw rustige houding en uitstraling bepaalt voor een groot gedeelte je eerste indruk.

3. Geloof in jezelf en waar je voor staat! Geloof in waar jij voor staat en welke waarde jij kan toevoegen voor je klant! Als je hier aan twijfelt onderzoek het. Schrijf op waar jij voor staat, weet waar de (mogelijke) pijn van jouw klant zit en maak de waarde die jij toevoegt zo concreet mogelijk. Zo zie je meteen waar je nog aandacht aan kunt besteden.

De klant wil graag concrete oplossingen horen voor zijn ‘pijn’. Je antwoorden, je verhaal, moeten staan als een huis. Als dit niet het geval is zal de inhoud van je boodschap niet helder en overtuigend zijn. Daarnaast zie je het terug in je houding en stemgebruik. Als jij er niet in gelooft waarom zou je klant er dan wel in geloven?

4. Zorg dat er een dialoog ontstaat. Met praten alleen vergroot je je sales effectiviteit niet. Zorg dat je klant betrokken wordt in het gesprek. Bereid je vragen goed voor en zet de klant op ‘de praatstoel’. Hierdoor krijg je meer informatie over de organisatie en de klant als persoon.

Stel niet alleen vragen maar creëer ook mogelijkheden zodat je klant zijn vragen kan stellen. Help de klant om samen met jou het pad te lopen naar een passende oplossing. Neem je tijd, stem continu af en blijf in contact. It takes two to tango!

Welke tips heb jij?
Deel ze met ons en laat hieronder een reactie achter.
Of stuur deze blog door aan iemand in je netwerk voor wie deze informatie interessant is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *