Tips voor meer loyale klanten! #1

Afbeelding

Koester je bestaande klant!

Het is belangrijk als organisatie niet alleen tijd en geld steken in het aantrekken van nieuwe klanten, ook in het behoud van bestaande klanten…het creëren van winstgevende en loyale bestaande klanten!

Hier enkele tips om van je bestaande klant een loyale klant te maken:

  • Luister naar je klant. Vraag wat er speelt op dit moment bij je klant. Vraag of hij tevreden is over jouw dienst of product.
  • Vraag om feedback. Vraag waar de klant tevreden over is en waarover niet. Vraag jouw klant om advies. Creëer leermomenten en zet deze om in actie.
  • Ken je klant. Weet waar je klant mee bezig is. Zowel op zakelijk als op persoonlijk vlak. Bouw een oprechte relatie met je klant op.
  • Zorg voor een goede service. Kom je afspraken na. Los problemen direct op. Lever meer dan de klant verwacht.
  • Wees extra flexibel. Probeer je dienst of product nog meer af te stemmen op de behoefte van je klant. Doe iets meer moeite voor je klant.
  • Betrek je klant bij jouw business. Relaties zijn een twee richtingsverkeer. Vertel je klant waar jij mee bezig bent. Vraag je klant om een reactie, zijn ervaringen en expertise op dit onderwerp. Klanten vinden het zeer plezierig betrokken te worden.
  • Wordt een Trusted Adviser. (Aanrader boek: The Trusted Adviser van David Maister). Bied je klant ondersteuning aan voordat hij erom vraagt, een manier om te laten zien dat je betrokken bent bij zijn business. Zorg dat de klant jou als eerste belt als hij hulp nodig heeft.
  • Zorg voor een open communicatie. Communicatie is het basis ingredient voor een gezonde klant relatie. Tevreden klanten participeren actief en geven je de tijd en de informatie die jij nodig hebt om het beste resultaat te krijgen.
  • Durf nee te zeggen. Het onderlinge vertrouwen wordt groter als jij open, eerlijk en kritisch durft te zijn tegen je klant. Je helpt de klant daarmee. Durf nee te zeggen als dit beter is voor je klant en voor jou.
  • Zorg voor toegevoegde waarde. Hoe groter je toegevoegde waarde voor je klant, des te groter de kans op meer tevredenheid, vertrouwen en binding van je klant.
  • Positief imago. Zorg voor een positief imago en reputatie van je organisatie, des te groter de kans op  meer tevredenheid, vertrouwen en binding van je klant.

Ik ben benieuwd naar jouw tips! Plaats je reactie hieronder en ik deel ze graag weer met jullie!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *